Túl az egészséges félelmen: a fóbia

Mindannyian félünk számos dologtól, nincs ezzel semmi baj, sőt. Félelmeink megvédhetnek, óvatosabbá tesznek, jó döntésekre sarkallnak veszélyes helyzetekben. De a fóbia más, több, mint az egészséges félelem. Ön egy zsebkutyától is annyira tud félni, hogy átmegy az utca túloldalára, ha meglátja? Semmi pénzért ki nem lépne a barátnője 10. emeleti erkélyére? Tömegbe, utcára nem hogy éjjel, de még nappal sem merészkedik, mert annyira retteg? Na ez az, amit fóbiának hívunk.

 A fóbia olyan rendkívül erős, a pánikig fokozódó félelemérzet, amely mindig egy konkrét dologra vonatkozik: állatokra, helyekre, tárgyakra, természeti jelenségekre, vagy társas helyzetekre. Lehet, hogy ön valamilyen megmagyarázhatatlan okból fél az előbb felsorolt dolgokkal való találkozástól, vagy még inkább a találkozás lehetséges következményeitől. Félhet attól, hogy egy rágcsáló megharapja, és ettől fertőzést kap, de attól is, hogy egy társaságban megnémul, vagy ellenkezőleg, hülyeségeket mond és kinevetteti magát. Aki egy fóbiától szenved, kényszerű vágyat érez a rettegett tárgy, élőlény vagy helyzet elkerülésére, még akkor is, ha képes felismerni, hogy a helyzet valós veszélyeihez képest a félelme túlzott és alaptalan.

Hosszú a fóbiák listája

Rettegni rengeteg dologtól lehet. A fóbiák listája több száz, egzotikusabbnál egzotikusabb tagból áll. Van, aki a bacilusoktól, a testi szerelemtől, cápáktól, hidaktól, napsugártól, a csillagos égtől, bohócoktól, a mobiltelefontól vagy annak hiányától, vagy akár a kopasz emberektől fél. Sőt létezik a fobofóbia is, amikor a rettegés tárgya pont az, nehogy valami fóbiánk legyen. Létezik viszont néhány igazán gyakori fóbia is, amelyektől tényleg sokan szenvednek:

  • Agorafóbia: attól tart, hogy nyilvános helyen, emberek között kell megjelennie. Fél áruházba menni, buszon, vonaton utazni, és úgy érzi, az otthonán kívül mindig és mindenhol veszélyek fenyegetik.
  • Szociális fóbia: minden olyan helyzettől retteg, amikor mások figyelmének középpontjába kerülhet, és leértékelhetik, véleményt mondhatnak önről. Minden nyilvános beszéd, szereplés, vizsga, de akár egy közös étkezés is elviselhetetlenül nehéz.
  • Akrofóbia: félelem attól, ha épületek felső emeletén, dombok, vagy hegyek csúcsán kell tartózkodnia. Néha mégis úgy érzi, hogy szinte vonzza a mélység, és attól is fél, hogy egyszer leugrik.
  • Liftfóbia: a munkahelye, vagy lakása kiválasztásakor lehet, hogy aszerint döntött, hogy kell-e liftet használni, vagy sem. Állandó félelem a kábelek elszakadásától és a lezuhanástól.
  • Klausztrofóbia: a szűkös, zárt tér szenvedést okoz. Lehet ez egy szoba, de akár nyilvános vécé, vagy alagút. Ilyen helyen mindig a levegőhiány és fulladás, vagy a beomlás és eltemettetés jut az eszébe.
  • Repülési fóbia: heves félelem a repülés előtt, és alatt. Igyekszik elkerülni, hiszen retteg, hogy a gép lezuhan, vagy csak ön lesz rosszul, és hány majd, vagy elájul.
  • Vérfóbia: rettegés a vér látványától, de még inkább attól, hogy egyszer egy súlyos sérülés éri.

De miért? Ilyen gyáva lennék?!

Ha úgy érzi, fóbiája van, ne hibáztassa magát! Egy olyan zavartól szenved, amely sokakat érint, és a kialakulása a közhiedelemmel ellentétben nem függ össze sem a gyávasággal, sem a gyenge akarattal.

Mégis, mi lehet az oka? Talán egy korábban átélt kellemetlen, vagy sérülést okozó élmény. Ha valaki autóbalesetet szenved, lehet, hogy később vezetésfóbiája lesz, vagy ha megég, retteg majd mindentől, ami meleg. Az is lehet, hogy a fóbiája egy gyermekkori természetes félelemből származik, amit valamilyen okból nem nőtt ki. Ha gyermekként élt át különösen kellemetlen élményeket, vagy a szülei erősítették meg az elkerülő viselkedését, akkor ez az elkerülés, és a vele járó félelem megerősödik, és tartóssá válik.

A természetes félelmeinkkel szemben a fóbiák bizony már semmilyen módon nem segítik az életünket, nem védenek minket, épp ellenkezőleg. Fölösleges szorongást, pánikot okoznak, bezárkózásra, kényszeres elkerüléshez vezetnek, így rengeteg élménytől foszthatnak meg minket. A testi tünetek is nagyon erősek, és kellemetlenek lehetnek: izzadás, szédülés, erősödő szívverés, gyorsuló pulzus, ájulásérzés. De lehet még ennél is rosszabb… Ha valódi veszélybe kerülünk, és így találkozunk a fóbiánk tárgyával, például az ismeretlen mély vízzel, a pánik hatására nem menekülünk, nem teszünk meg mindent, hanem megdermedünk. Nem leszünk képesek jó döntéseket hozni, jól reagálni, megdolgozni a menekülésünkért, és lehet, hogy testileg, lelkileg károsodva, vagy holtan kerülünk ki egy ilyen helyzetből.

Mi megoldás, hogyan tudok megszabadulni a fóbiától?

Érdemes tehát minél előbb megszabadulni a fóbiájától. Bár sem a belátás „ezeket csak gondolom”, sem mások tanácsa „szedd össze magad” nem fog segíteni, azért van megoldás. A pszichoterápia, azon belül is a kognitív- és viselkedésterápia nagyon jó módszer a fóbiákkal való megküzdésre. Gyorsan megtanulhatja, hogyan küzdjön meg a rettegést okozó helyzetekkel, és a kellemetlen tünetekkel. Megértheti, és átalakíthatja saját gondolkodását és viselkedését, így a szorongás hamarosan enyhül, a fóbia megszűnik. A relaxáció is segítéségére lehet. Ismerkedjen meg az autogén tréninggel, vagy akár egy egyszerűbb légzéses gyakorlattal! Ezek a módszerek sokat segítenek a szorongással való megküzdésben a félelmetes helyzetekben, vagy azok előtt.