Szuggesztív kommunikáció: a szavak ereje

Közhelyes? Valóban. Pedig ha kicsit jobban belegondolunk, és többet megtudunk a szavak erejéről, hogy hogyan és miért hatnak, akkor rájövünk mennyire igaz. A szuggesztív kommunikációval találkozhatunk a reklámokban éppúgy, mint például az orvos-beteg párbeszédekben. De mi is ez pontosan?

 Egy gondolat, amely intenzitása révén ösztönökhöz hasonló szükségszerűséggel tör önmaga megvalósítására.

Bergmann, 1894

A szuggesztív kommunikáció előnyeit előszeretettel használják ki a marketingesek, de a segítő szakmát végzők, vészhelyzetekben beavatkozó szakemberek (pl. vízimentők) képzésében is fontos szerepet játszik. Hogy miért?

Bizonyos becslések szerint, ha mindenféle gyógyító eljárást figyelembe veszünk, amit valaha is használtak a gyógyítók, a világ bármely táján, bármely közösségben, azt találjuk, hogy több embert gyógyítottak meg egyetlen interperszonális módszerrel, a szuggesztióval, mint bármely mással, beleértve a fizikai, sebészeti és farmakológiai technikákat is.

John Watkins, 1978

A szuggesztív kommunikáció olyan pozitív vagy negatív üzenet, mely önkéntelenül választ vált ki, hatással van ránk. A szuggesztiók a nem utasítások, és nem kérések, hanem egyszerű kijelentések, vagy gondolatok, amelyeket kisebb vagy nagyobb szándékossággal a másikhoz intézünk. Ezek teljesítéséhez nem szükséges a befogadó figyelme, vagy a végrehajtás szándéka. A hatás nem engedelmesség, vagy tudatos elhatározás útján ébred a befogadóban, hanem önkéntelenül és automatikusan reagál.

Érezte már úgy, hogy az Önhöz intézett szavak megbénítják, képtelen cselekedni, húzzák lefelé a mélybe, hiába is próbálja őket elhessegetni, kiverni a fejéből? Vagy éppen ellenkezőleg, bizonyos mondatok hallatán szárnyakat kap, és úgy érzi, nem ismer lehetetlent? 

Többé-kevésbé mindannyian fogékonyak vagyunk a szuggesztiókra, a látott-hallott közlések mögöttes tartalmára. Ezt az egyénre jellemző mértékű érzékenységet bizonyos szituációk átmenetileg nagymértékben megnövelhetik. Azokban a helyzetekben, amelyek

  • félelemmel, kiszolgáltatottsággal, bizonytalansággal,
  • fájdalommal,
  • fokozott testi és érzelmi igénybevétellel,
  • a helyzet fölötti irányítás elvesztésével járnak,

fokozottan fogékonyak vagyunk a szuggesztiókra.

Érdemes tehát tudatosan odafigyelnünk, mit, mikor kinek és hogyan mondunk. A szuggesztív technikák elsajátítása nem csak egy megváltozott kommunikációs stílust jelent, hanem egyben egy megváltozott attitűdöt, másfajta közeledést is embertársainkhoz. A szavakon keresztül egész szemléletünk változik, amely hosszú távon befolyásolja emberi kapcsolatainkat.